Opgepast voor smishing

De laatste dagen kregen heel wat abonnees van Netflix een sms met de melding dat de laatste betaling geweigerd werd. Met deze sms proberen cybercriminelen om via een link persoonlijke gegevens te bemachtigen. Volgens het Centrum voor Cybersecurity gaat het om smishing, een vorm van phishing. De oplichters sturen een sms naar de slachtoffers in naam van de bank, stroomleverancier of internetprovider. In dit bericht laat de oplichter weten dat er een probleem is met de betaling en dat een snelle betaling moet verhinderen dat je account afgesloten wordt.

smishing

Hoe herken je een smishing sms?

De berichten worden meestal verstuurd van een buitenlands nummer of een onzichtbaar nummer. “Oplichters komen onder meer aan telefoonnummers uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels. Het is ook mogelijk dat je voorafgaand en zonder het te beseffen slachtoffer bent geworden van phishing. Criminelen proberen daarbij op allerhande gewiekste manieren je naar een valse website te lokken om zo je gegevens of geld te stelen”, klinkt het bij computerspecialisten.

Als je toch je credit- of bankkaartgegevens doorgegeven hebt, verwittig je best onmiddellijk Card Stop op het nummer 078 710 710. Je kan verdachte meldingen ook steeds terugvinden op safeonweb en melden via verdacht@safeonweb.be.

Merk je dat er geld gestolen is van je bankrekening? Doe dan aangifte bij de lokale politie. Je kan een online afspraak maken via onze website

 

Vind jouw wijkinspecteur

Vul je straat en nummer in en klik op zoeken.